Tweede Museumnacht FRL met 4000 bezoekers groot succes

Museumnacht FRL brengt nieuwe bezoekersstroom op de been

De tweede editie van de Museumnacht FRL op zaterdag 30 september was een groot succes. In de avond en nacht kwamen op de dertig deelnemende locaties in de hele provincie zo’n vierduizend bezoekers af.

In de bloei van de nacht

‘In de bloei van de nacht’ was de ondertitel en het centrale thema van de tweede editie van Museumnacht FRL. Het was voor de deelnemende locaties het vertrekpunt voor een avontuurlijk programma met onder meer experimentele kunst, muziek, nachtcolleges en theater. Dit trok veel bezoekers met een verscheidenheid aan drukbezochte shows, tours en musea als gevolg. Zo verkochten meerdere musea de hele avond uit, van Museum ’t Kiekhuus in Wolvega tot het Fries Museum in Leeuwarden. Daarnaast trokken er honderden overwegend jonge bezoekers naar de Kazematten en musea Heerenveen en Joure en zat Museum de Grutterswinkel twee keer tot de nok toe vol tijdens een concert.

Het doel van 2500 bezoekers is hiermee ruimschoots gehaald. ‘De musea zijn dit jaar echt helemaal losgegaan, niet alleen met de programmering maar ook met de promotie’, zegt Lizzie Molenkamp van Merk Fryslân. ‘We zijn hier supertrots op en wat ons betreft is hiermee de toon voor de Museumnacht FRL als jaarlijks terugkerend event ook gezet’.

Uniek in Nederland

De Museumnacht in Fryslân vindt niet in één stad plaats, maar verspreid door de hele provincie, dat is uniek in Nederland. Museumnacht FRL werd georganiseerd door de Museumfederatie Fryslân en Merk Fryslân, met ondersteuning van de Provincie Fryslân.